Syberische tempraturen? Ben je gek! - Reisverslag uit Horsens, Denemarken van Nils Kampen - WaarBenJij.nu Syberische tempraturen? Ben je gek! - Reisverslag uit Horsens, Denemarken van Nils Kampen - WaarBenJij.nu

Syberische tempraturen? Ben je gek!

Door: nilsvankampen

Blijf op de hoogte en volg Nils

10 Februari 2012 | Denemarken, Horsens

Op internet zie ik verschillende berichten verschijnen waar je de conclusie uit kan trekken, dat Nederland wéér aan het tobben is met het weer. Veel sneeuw en lage tempraturen zorgen voor problemen op het spoor, de weg en de lucht. En als ik heel eerlijk ben, geniet ik elke keer weer van deze verhalen! En waarom? Omdat hier ook sneeuw en kou is. En het mooiste is, niemand maakt er een probleem van… Sterker nog, alles loopt hier op rolletjes!

Week 2 loopt alweer ten einde. Een week waar ik weer ontzettend veel gedaan heb. Maar voordat deze week begon, vierde ik samen met Jordy ons eerste echte weekend in Horsens. Op vrijdagavond hadden we besloten om ons eerste bezoek te brengen aan het studentencafé, wat gelegen is vlakbij de campus waar ik in maart kom te wonen. Voordat we gingen hebben we lekker op de kamer van Jordy en Aaron een biertje gedronken. En die is lekker, na een hele dag werken! Toen was het zo ver… Naar de kroeg! We waren daar al om 21 uur, het was nog heel rustig op dat moment. Het eerste wat me opviel, is dat het volk wat daar was, totaal niet te vergelijken is met het volk wat elke vrijdagavond in Braaf (kroeg in Bergschenhoek) komt. Het waren allemaal jongens/mannen die een technisch uiterlijk hebben, waar je normaal van verwacht dat ze rond dit tijdstip World of Warcraft aan het spelen zijn. Maar nee, ze speelden daar tafelvoetbal en biljart. Maar al snel kwam er meer volk naar binnen en werd het gezellig! Veel verschillende nationaliteiten waren er. Zo heb ik gesproken met jongeren uit Romenie, Slowakije, Italië, Spanje, Duitsland en natuurlijk Denemarken! Wat ook mooi was… Bier koste deze avond: 5 DKK. Dat staat gelijk aan €0,67! Lekker! Rond 2 uur liep deze avond ten einde, en ben ik met een tempratuur van -20 naar huis gefietst…

Zaterdag werd ik wakker, om half 1! Gelijk contact gehad met Jordy, om vandaag een kijkje te nemen in de stad. 2,5 uur later stonden we er dan, in Horsens city! Een grote stad met veel winkels. Ook hier heb je de Jack & Jones, Lacoste, H&M enz. Het probleem was alleen, dat de winkels op zaterdag hier al om 14:00 sluiten… Er was weinig open dus. Wel konden we nog pizza’s halen om in de avond te eten. Na het avondeten gingen we naar ‘Oeroes’ (voor de meeste bekend als Aarhus). Daar hadden we een party, van Aaron. Die is jarig. Daar ontmoette ik weer nieuw volk! Zo heb ik Steffen & André leren kennen, die uit Romenie komen. 2 aardige gasten, waar wij heel de avond mee zijn opgeschoten. Een leuke avond gehad! Aan het einde van de avond, werden we naar huis gebracht door Aaron, die weer terug ging naar Aarhus.

Ik werd wakker in een ander bed! Dat kwam omdat ik in de campus in slaap was gevallen! Maar dat maakt niet uit. Ik ging rond half 1 weer naar huis, en om half 3 zat ik in mijn (BVCB) jas in de Bilka (groot warenhuis) waar ik de wedstrijd NEC – Feyenoord ging kijken. Een leuk potje, want Feyenoord won met 0 – 2! Tegelijk heb ik geskypt met het thuisfront. Was leuk! Daarna ben ik weer lekker naar mijn huisje gegaan en heb ik er een rustige avond van gemaakt. Heel de avond naar National Geographic gekeken en op mijn laptop nog ff een spelletje gespeeld. Ik kan terugkijken op een geslaagd weekend waar ik veel mensen heb leren kennen!

7:00… de wekker! Daar gaan we weer, een nieuwe week! En al gelijk werd ik aan het werk gezet. Mijn dagelijkse werkzaamheden moesten weer gedaan worden. Het begon me wel op te vallen, dat Denen heel anders werken dan de Nederlanders. Bij DSV Waddinxveen had ik nog wel eens leuk contact met mijn collega’s van de andere afdelingen. Maar je merkt in Horsens dat dat totaal niet het geval is. Mensen komen hier om alleen maar te werken. Niemand praat tegen elkaar en je hoort alleen maar tiktiktiktik. Daar moet ik even aan wennen! Ook op het werk vierde Aaron zijn verjaardag. Er werd cake getrakteerd. Altijd lekker natuurlijk. In de avond heb ik eerst lekker thuis gegeten en ben daarna richting de campus gegaan, waar ik heerlijk ‘gechilld’ heb. Na een ‘slappe lach’ avond, waar Jor, Aaron en Ik eigenlijk niets anders hebben gedaan dan lachen, ben ik naar huis gegaan.

Dinsdag… Ik vind het de rotste dag van de week. Een dag dat je naar je gevoel weer ver van je weekend af ben en ver moet uitkijken naar je weekend. Ach.. het moet toch gebeuren. Naast mijn stage, waar ik weer mijn lijstje kreeg heb afgewerkt, heb ik iets heel opmerkelijks gedaan… Iets wat jullie NOOIT van mij zullen verwachten…. Ik heb me aangemeld voor de: Taartclub!! Tsjaa, typisch Deens he. Over 16 weken mag ik voor heel mijn afdeling (40 man) taart gaan maken! In de avond gingen Jor en ik op pad naar een leuke kroeg. Conclusie: Lang zoeken, niets gevonden, gestrand in de Long John. 4 stamgasten en wij. Nou, snel naar huis gegaan!

Woensdag mocht ik op bedrijfsbezoek! Super leuk natuurlijk. Zo kan je zien voor wie je werkt. Ik ging naar Velux (raamdecoratie) in Østbirk, zo’n 5km van Horsens af. Ik was bij het proces van het laden tot het wegrijden van de trailer. Waas zeer interessant. Na een leerzame dag trakteerde ik mezelf op de McDonalds, die hier ook is natuurlijk. En net op het moment dat ik de burger in me mond wou doen, belde Jordy op om te gaan hardlopen! Wat een sportieveling. Hij ging lopen en ik ging ernaast fietsen.

Op Donderdag moest Aaron naar de Amerikaanse ambassade in Kopenhagen. Dat betekende dus dat Jor en ik moesten fietsen naar het werk. No problem… Al om half 8 zaten we op de fiets om 9km heen te fietsen en uiteindelijk aan het einde van de dag ook weer 9km terug. In de avond ging het beginnen, want er moest gestreken worden. Jaa, geen groot succes. Maar het was de eerste keer! Dat komt wel goed hoor…

Op de laatste dag van de week, heb ik weer even geknald op de afdeling. Na een lange dag werken is het weer weekend! En wat staat er op het programma? Vanavond gaan we naar de zogheten ‘expediteursbar’ in Aarhus. En zaterdag willen we uitgaan in dezelfde stad. 1 probleem, BOB bussen rijden hier niet. De eerste trein gaat om 7 uur. Of hoef ik dat geen probleem te noemen? Wordt vervolgd dus….

  • 10 Februari 2012 - 14:33

    Anita:

    Lekker gezellig zeg al dat tiktiktik! Zo kun je ook je Engels niet bepaald verbeteren, maar gelukkig doe je dat in het weekend wel! Veel plezier nog, ik vlieg zo ook weer terug vanuit Luxemburg!

  • 10 Februari 2012 - 15:32

    Pa:

    jeetje nils, wat een week maak jij ervan hahahaha, maar ik begrijp er wel uit dat jij het heel erg naar je zin heb daar in denemarken, leuke vrienden, leuk werk, leuke kroegen en mc donald, doet me goed, dat het zo goed gaat, wel uitkijken he

  • 10 Februari 2012 - 16:29

    Mams:

    Hey Nils,

    leuk verslag! Zo te lezen vermaak jij je wel. En...als je terugkomt kan je strijken en taarten bakken....ik hou ervan! Trouwens, geen BOB bus betekent vroeg naar huis dus...Geniet van alles Nils maar dat komt zo te lezen wel goed!
    xx


  • 10 Februari 2012 - 19:21

    Omavankampen:

    zeg nils heb jij dan zelf gewassen.omdat je ging strijken .dan kanjij in nederland je overhemden ook wel strijken een geintje dat begrijp je wel he .we genieten van je verslag.liefs opa en oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nils

Hallo, Ik ben Nils, en ik ga stage lopen in Denemarken. Via deze pagina zal ik jullie wekelijks op de hoogte houden van mijn vorderingen in Horsens. Enjoy!

Actief sinds 22 Jan. 2012
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 14731

Voorgaande reizen:

30 Januari 2012 - 03 Juli 2012

Stage in Horsens

Landen bezocht: